از جو پادر بپرسید-دوم

جو پادر به سوالات خوانندگان در مورد پروسه و فرآیند رنگ پودری پاسخ می دهد.

استفاده از رنگ پودری بعد از تاریخ انقضا:

سلام جو٬ من فروشنده رنگ پودری در آمریکای جنوبی هستم. من سوالات زیادی درباره رنگ پودری دارم. اما مهمترین آنها: آیا رنگ های پودری را می توان بعد از گذشتن تاریخ انقضای آن که از طرف تولید کننده تعیین شده استفاده کرد؟

پاسخ:

سلام کلودیا، ممنون بابت پرسشی که مطرح کردی. من قبلا به کلمبیا سفر کرده ام و در آنجا کار کرده ام و خاطرات دلنشینی از آنجا دارم. بسیار خوشحال میشوم که پاسخ پرسش تو را بدهم.

پایداری رنگ پودری متاثر از عوامل مختلفی است. در ابتدا باید بین دو نوع ماندگاری فیزیکی وشیمایی تفاوت قائل شوم. ماندگاری فیزیکی همان شرایط منحصر به فردی است که تک تک ذرات رنگ پودری لازم دارند تا در مقابل کلوخه شدن و چسبیدن به یکدیگر مقاوم شوند. پایداری شیمایی به مقاومت رنگ پودری در برابر پلیمر شدن زود هنگام، در حین حمل و نقل و یا نگهداری در انبار مربوط میشود.

نقطه ذوب یا به صورت مشخص تر TG رنگ پودری و شرایط انبار داری بر روی ماندگاری فیزیکی رنگ پودری تاثیر مستقیم دارد. یک رنگ پودری با نقطه ذوب پایین آسان تر از یک رنگ پودری با نقطه ذوب بالا، حالت کیلی و کلوخه پیدا می کند. همین طور پودرهایی که در محیطی با دمای بالا نگهداری میشوند زودتر از آن هایی که در محیطی خنک تر نگهداری می شوند کلوخه میشوند.

علاوه بر آن رنگ های پودری که در معرض محیط مرطوب قرار میگیرند به دلیل جذب رطوبت هوا به هم چسبیده و حالت کلوخه می گیرند. ( توجه داشته باشید که بیشتر پودرها در بسته بندی های مقاوم در برابر رطوبت عرضه میشوند و زمانی که بسته بندی آنها گشوده میشود در معرض مستقیم رطوبت قرار میگیرند). واضح است که در زمان پاشش اگر رنگ کلوخه شده باشد انتقال سیال و یا پاشش رنگ سخت و مشکل سازتر میشود. از طرفی دیگر ناپایداری شیمیایی باعث پلیمر شدن و تشدید فرآیند شیمیایی رنگ پودری در حین انبارداری می شود.

چنانچه آن دسته از رنگ های پودری که جهت پخت در دمای پایش طراحی شده اند و یا پلیمر آنها سریع وارد واکنش می شوند، در شرایط محیطی گرم نگهداری و انبار شوند، خیلی سریع شروع به پلیمریزاسیون می کنند. در چنین حالتی این فرایند شیمیایی ناخواسته، جریان پذیری رنگ پودری را کاهش داده و باعث می شود که ذرات پلیمر روی سطح نهایی رنگ به صورت ذراتی خود را نشان دهد که اصلا مطلوب نمی باشد.

معمولا رنگ های پودری که جهت پخت در دمای پایین فرموله شده اند، دارای نقطه ذوب پایین تری هستند، در نتیجه این نوع رنگ ها نسبت به نحوه نگهداری و انبارداری حساس هستند و باید در شرایط کنترل شده ای نگهداری و انبارداری شوند. من دمای کمتر از ۲۷ درجه سانتیگراد و ۵۰ تا ۷۰ درصد رطوبت نسبی برای محیط را پیشنهاد می کنم.

اکنون برای پاسخ به پرسش شما، رنگ های پودری با دمای کیورینگ استاندارد (بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد) که در شرایط مطلوب نگهداری میشوند را میتوان مدت های طولانی بعد از تاریخ انقضا مورد استفاده قرار داد. رنگ های پودری که با دمای کیور پایین فرموله شده اند، چنانچه در محیطی با دمای ۲۷ درجه سانتیگراد به بالا نگهداری شوند، ذرات رنگ یا دچار متراکم شدن می شوند و یا پلیمر آنها دچار آغاز ناخواسته فرآیند شیمیایی می گردد.

در چنین شرایطی پیشنهاد می کنم ابتدا رنگ را از لحاظ کلوخه داشتن بررسی کنید و بعد در رابطه با رنگ تصمیم گیری کنید و سپس رنگ پودری را که تاریخ مصرف ان گذشته را اسپری کنید و در کوره قرار دهید. اگر سطح به دست آمده با انتظار شما از نظر صیقل و ظاهر فاصله زیادی نداشت (در محیطی بدون گرمای زیاد و آلودگی و …)٬ سپس استفاده از آن را میتوانید ادامه دهید.

کلادیا امیدوارم روزی به کلمبیا برگردم و از هوای مطلوب و غذای عالی و همنشینی با مردم فوق العاده آن لذت ببرم.


بهترین آستر پودری برای آلومینیوم:

سلام جو٬ به نظر تو بهترین آستر پودری برای استفاده بر روی آلومینیوم چیست؟

پاسخ:

سلام الکس، یک آستر با پایه اپوکسی بهترین گزینه خواهد بود، اگر چه تعداد آسترهای اپوکسی – پلی استر خوب، کم است. از آسترهای از جنس روی استفاده نکنید اگر چه که آنها اصولا برای سطوح آلومینیومی طراحی نشده اند.

بهترین روش این است که آستر را قبل از اعمال پوشش نهایی (اگر رنگ پودری باشد) کامل کیور نکنید (undercure). با این روش پیوند شیمیایی بهتری بین پوشش ها ایجاد میشود. همچنین بسیار مهم است که رنگ های پودری را بر روی یک سطح خیلی تمیز، پرداخت شده و آماده شده از نظر شیمیایی اعمال کنید.


پوشش دوربین عکاسی؛ مایع یا پودری؟

سلام جو٬ اسم من سام استوری است. من با یک مسئله پیچیده درباره پوشش رنگی روی یک سطح٬ پیش تو آمده ام. منظور من سطح موجود در این عکس است. که سعی دارم بدانم که پردازش صنعتی ساخت آن چگونه است و یا نام خاصی برای آن وجود دارد یا نه؟ آیا این هم رنگ پودری است؟

بسیار ممنون بابت کمک شما

پوشش-دوربین-dslr-رنگ-مایع-رنگ-پودری-از-جو-پادر-بپرسید-2

پاسخ:

سلام سام، ممنون بابت تماست و اینکه من را بخاطر داشتنی. سطحی که بر روی این Nikon DSLR  قرار دارد شبیه به رنگ مایع است. برای شناسایی پوشش این دوربین بگذار آنرا بشکنیم، کپ های بالا و پایین بدنه دوربین به نظر دو سیستم  پوششی هستند.

اول یک مشکی مات فوق صیقلی ( smooth dead matte) استفاده میکنیم و سپس آن را خشک کنیم، سپس با پاشش مایع غلیظ یک الگوی ناهموار به دست می آوریم. فن آوران صنعت رنگ مایع٬ گاهی اوقات با ضخیم کردن لایه اول از آن برای خلق یک سطح بافت دار استفاده میکند.

از-جو-پادر-بپرسید-2

بدنه پایینی احتمالا با همان رنگ مات و فوق صیقلی رنگ آمیزی شده است. بافت آن هم همان طوری که احتمالا میتوانی حدس بزنی به دلیل برجستگی های موجود در سطح فلز، ایجاد شده است. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که رنگ آمیزی آن پودری نباشد.

صنعت رنگ پودری یک پودر سیاه فوق مات بسیار عالی برای دوربین های عکس برداری صنعتی تولید کرده است. تکنولوژی مشابهی در رنگ پودری جهت ساخت ساعت های مچی در شرکتی خارج از دیترویت استفاده شده است. در صورتیکه نیاز به پوشش خاصی داشتی به من بگو تا تو را به متخصص آن معرفی کنم.


مرجع:

Joe Powder, Polymers Paint Color Journal, Ask Joe Powder, VOL209-NO. 4653, August 2019