از جو پادر بپرسید-پنجم

جو پادر به سوالات خوانندگان در مورد پروسه و فرآیند رنگ پودری پاسخ می دهد.

از-جو-پادر-بپرسید-پاسخ-به-مشکلات-رنگ-پودری-چکاد-شیمی-پوشش-کالا-مقالات-رنگ-پودری

از بین بردن آلودگی کوره:

جوی عزیز

ما دکوراسیون تزئینی کریسمس تولید میکنیم  و پس از تمیز کردن قطعات، جهت پخت، از کوره یک شرکت دیگر استفاده می کنیم. کوره این شرکت دوازده متر مکعب بوده و برای قرار دادن قطعات در آن از یک واگن استفاده می شود.

از-جو-پادر-بپرسید-5-از-بین-بردن-آلودگی-کوره-ژل-تایم-رنگ-پودری-یکدست-کردن-رنگ-پودری

یک هفته پیش، پس از پوشش قطعات، هنگام کیور کردن، حفره هایی در سطح این قطعات بوجود آمد. ابتدا علت ایجاد حفره ها را نمی دانستیم، تا اینکه یکی از مقالات شما را خواندم. پس از بررسی متوجه شدیم که شرکت مالک کوره، جهت روان شدن چرخ های واگن از WD-40 استفاده کرده بود. کوره تهویه هوایی بغیر از درب اصلی ندارد، آیا میتوانید جهت پاکسازی کوره، روشی و یا ماده شیمیایی ای را پیشنهاد دهید؟

پیشاپیش از پاسخ شما متشکرم.
ایلدیکو ک.

مجارستان

 

پاسخ:

ایلدیکوی عزیز

ممنون بابت تماس شما. فکر میکنم بتوانم به شما کمک کنم. خوشحالم که مشکل را شناسایی کردید، اکنون میتوانیم به رفع مشکل بپردازیم. اول از چرخ های واگن شروع میکنیم. روی چرخ ها حلال اسپری کنید. میتوانید از یک بطری استون استفاده کنید. یا اگر ترجیح میدهید از اسپری تمیزکننده ترمز اتومبیل استفاده کنید. میتوانید این ماده را به راحتی از یک مغازه فروش لوازم یدکی اتومبیل تهیه کنید.

از مسئول تعمیر و نگهداری شرکت بخواهید که از این پس، جهت روان کردن چرخ های واگن، از روان کننده ای با پایه غیر سیلیکونی یا روان کننده پایه گرافیتی استفاده کند.

در مرحله بعد سطح داخلی کوره را با پارچه آغشته به استون تمیز کنید. سپس، پیشنهاد میکنم با بالا بردن دمای کوره، مواد باقی مانده احتمالی را در بالاترین درجه حرارت ممکن، به مدت حداقل 2 ساعت بسوزانید (با توجه به محدودیت های توانایی گرمایشی کوره). جهت تهویه مناسب برای خروج بخارات حاصل از سوزاندن، از آنجاییکه کوره تهویه ندارد، درب کوره را کمی باز بگذارید.

در آخر چند قطعه آزمایشی یا غیر قابل استفاده را  (برای اجتناب از خراب شدن قطعات اصلی)، با رنگ پودری پوشش دهید و در کوره کیور کنید تا از رفع کامل مشکل اطمینان حاصل شود. اگر بازهم در سطح قطعات حفره بوجود آمد، ممکن است مجبور به جدا کردن پنل های داخلی کوره و تمیز کردن کامل آنها با حلالی مانند استون شوید.

موفق باشید.

 


ژل تایم رنگ های پودری:

جوی عزیز،

از-جو-پادر-بپرسید-5-از-بین-بردن-آلودگی-کوره-ژل-تایم-رنگ-پودری-یکدست-کردن-رنگ-پودریمیخواستم بدانم آیا امکانش هست که در مورد ژل تایم رنگ پودری اپوکسی برای من توضیح دهید. در حال حاضر جهت برآورده کردن درخواست های مشتری با مشخصات خاص داده شده، به مشکل برخورده ایم. آیا می توانید به من بگویید که بازه ژل تایم برای رنگهای پودری چگونه باید باشد؟ ما مدت زمان ژل تایم را 8±52 ثانیه در نظر گرفته ایم. آیا هشت ثانیه منطقی است یا باید بازه بزرگ تر باشد؟

خیلی ممنون از کمک شما.
سارا
سیاتل، WA

 

پاسخ:

سارای عزیز،

ممنون از شما. نظرات من در خصوص ژل تایم به شرح زیر است:

اول اینکه نتایج این آزمایش خیلی به اپراتور آن بستگی دارد. محدوده زمانی که برای ژل تایم پیشنهاد کرده اید، بین 44 تا 60 ثانیه است که رنج نسبتاً گسترده ای است. اگر این آزمایش را یک اپراتور اجرا کرده است، بازه ی بسیار گسترده ای به دست آورده است ولی اگر این نتیجه تست چند اپراتور است، بزرگ بودن این بازه گسترده منطقی تر به  نظر میرسد.

کاری که من پیشنهاد میدهم این است که تعداد سه یا چند اپراتور این آزمایش را چندین بار انجام دهند تا بتوان بازه نتایج را با یک استاندارد مشخص شناسایی کرد.  سپس یک ژل تایم هدف تعیین کنید و اطلاعات کنترل آماری پروسه چندین بچ تولید را جمع آوری نمایید.

یک مقدار مینیمم و ماکسیمم دلخواه تعیین کنید و با انجام آزمایشات بیشتر، فاصله بین مقدار مینیمم و ماکسیمم را کمتر کنید. پیشنهاد میکنم از رنج 6± ثانیه شروع کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که آزمایش با دقت و کنترل انجام شود.

در هر آزمایش از یک مقدار ثابتی از پودر استفاده کنید و قبل از اندازه گیری ژل تایم، دمای خود صفحه دستگاه ژل تایمر را اندازه گیری و ثبت کنید.

امیدوارم این پاسخ به شما کمک کرده باشد.


یکدست نبودن رنگ پودری:

سلام جو،

از-جو-پادر-بپرسید-5-از-بین-بردن-آلودگی-کوره-ژل-تایم-رنگ-پودری-یکدست-کردن-رنگ-پودریما به نظری تخصصی شما درباره شرایط عجیبی که برای نرده راه پله اتفاق افتاده است نیاز داریم. این نرده ها از لوله های فولادی، پوشیده شده با رنگ پودری پلی استر متالیک باندینگ ساخته شده اند.

رنگ نرده پس از پخت، در اطراف برخی از درزهای جوش داده شده سایه دار و کمرنگ شده است، و همچنین این حالت در برخی از سطوح صاف لوله نیز ظاهر شده است. پرایمر را با ژل کیور اعمال کردیم و لایه و پودرهایی که استفاده شده اند هیچکدام برای ما جدید نیستند. تمام آماده سازی های بستر فلزی به شکل معمول همیشگی انجام شدند و هیچ یک از عملیات و پردازش ها تغییر پیدا نکرده اند اما این معایب به تازگی ظاهر شدند و ما با آنها آشنایی نداریم.

تنها زمانی که من عیبی شبیه به این را مشاهده کرده ام، زمانی بود که رنگ پودری مشکی مات را بر روی لوله ها اعمال می کردیم، ولی لکه های مشاهده شده روی سطح معمولا به محض اینکه قطعات سرد میشدند از بین میرفتند. یکبار دیگر هم محور اتومبیل را با قطعاتی با پروسه پرداخت مشابه (اعمال پرایمر، ژل کیور و تاپ کوت) پوشش دادیم و مشکلی مشابه بوجود آمد. بافت رنگ پودری در مناطق سالم و دارای عیب یکسان است، اما براقیت و ظاهر پوشش متالیک در این بخش ها متفاوت است.
آیا ممکن است نکته ای در فرآیند ساخت فولاد باشد که باید به آن توجه کنیم؟ ما سه بار یک قطعه آزمایشی را با رنگ پودری پوشاندیم و به مشکل مشابه در این مناطق برخوردیم.

تا به حال برای حل این مشکل راه حلی پیدا نکرده ایم و به بن بست رسیده ایم. عکسی از این مشکل به ضمیمه برای شما پیوست شده است.

پیشاپیش از کمک شما بسیار متشکرم.

تارا. ای،
ویچیتا، کی اس

 

پاسخ:

سلام تارا،

با چه مشکل دردسر سازی سر و کار دارید! تفاوت ظاهری چشمگیری نه تنها در محل جوش ها، بلکه در تقاطع عرضی قطعاتی که به یکدیگر جوش خورده اند نسبت به سایر مناطق وجود دارد. به نظر تنها مناطق جوش خورده دارای عیب نیستند. اگر درست متوجه شده باشم، شما پس از آماده سازی سطح، سپس قطعات را با یک پرایمر پودری آستر ژلی میکنید ، سپس تاپ کوت متالیک باندینگ را اعمال میکنید و درکوره قرار می دهید.

به نظر می رسد پودری که استفاده می کنید براقیت پایینی ایجاد می کند. این ممکن است کلید معما باشد.

رنگ های پودری با براقیت کم، معمولاً با استفاده از مکانیزم کیور دو مرحله ای میتوانند سطحی صاف و با براقیت پایین ایجاد کنند. چراکه فرمولاسیون از دو مکانیزم پخت با واکنش های متفاوت استفاده می کند، میزان براقیت بستگی به این دارد که رنگ پودری، گرمای مناسب دیده باشد. قسمت هایی از قطعه که مدت زمان کمتری تحت کیور بوده اند میزان براقیت متفاوتی را ایجاد میکنند.

محل های تقاطع قطعات، مقدار فلز بیشتری دارند و بنابراین به نسبت زمان کمتری را برای کیور شدن در دمای توصیه شده گذرانده اند. دلیل اصلی مشکل شما شاید همین باشد.

پیشنهاد می کنم مقاومت به حلال را در نواحی لوله ای و محل تقاطع لوله های رنگ شده چک کنید. اگر پوشش سطح در قسمت هایی که دارای جرم فلز بیشتری هستند (مانند محل های تقاطع) در مقایسه با سطوح لوله ای شکل راحت تر برداشته شود، در این صورت رنگ کمتر از میزان لازم کیور شده و این عامل، براقیت و ظاهر سطح نهایی را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین دمای قسمت های مختلف قطعه را در حین کیور شدن در کوره چک کنید. برای این منظور”دیتا لاگر دما” بهترین ابزار است، اما یک ترمومتر دستی غیر لمسی هم می تواند به کار آید. بالا بردن دما به اندازه 10-15 درجه سانتیگراد و یا طولانی تر کردن مدت زمان قرار گرفتن قطعه درکوره نیز می تواند به حل مشکل کمک کند.

امیدوارم کمکی کرده باشم. اگر سوال دیگری داشتید لطفا با من در میان بگذارید.
با احترام
جو پادر


منبع:

https://www.powdercoatedtough.com/Ask-Joe-Powder-SepOct-2020